پوشش NRC عدسی عینک چیست؟

پوشش NRC عدسی عینک چیست؟

پوشش NRC چیست؟

NRC (No Reflection Coating) یا پوشش بدون انعکاس نام کوتینگی است که خیلی از شرکت های تولید عدسی عینک آن را ارائه کرده اند. برای مثال شرکت نواکس این پوشش را با نام Pixar Aqua و شرکتی دیگر با نام GHOST یا (شبح) آن را معرفی کرده است. این پوشش عدسی به درد افرادی می خورد که به دنبال حذف رفلکس یا بازتابش نور از روی عدسی عینک خود هستند. مثلا افرادی که در صدا و سیما جلوی دوربین هستند یا بلاگرها. شما وقتی به سطح این عدسی ها نگاه می کنید فکر میکنید این عدسی، HC (بدون پوشش) است ولی با کمی دقت متوجه می شوید که یک پوشش آنتی رفلکس فوق العاده کم رنگ روی عدسی اعمال شده است. خوب شاید برخی از افراد این سوال برایشان پیش بیاید که این عدسی چه تفاوتی با عدسی HC دارد؟ چرا این افراد عدسی های HC استفاده نمی کنند؟ برای رسیدن به این جواب ما یک مثال ساده می زنیم:

ما دو عدد دوربین داریم. یک دوربین که لنز آن 10 مگاپیکسل است اما سنسور آن 1 اینچ است یا به اصطلاح فول فریم است. دوربین دیگری داریم که لنز آن 35 مگاپیکسل است ولی سایز سنسور آن نیم فریم است یعنی نیم اینچ هست. حال کیفیت عکاسی کدام دوربین بالاتر است؟ کسانی که تخصصی در رشته عکاسی ندارند پاسخشان 35 مگاپیکسل هست. اما سخت در اشتباه هستند. کیفیت عکاس دوربین فول فریم بالاتر است. چون سایز سنسور بزرگ تر است، به همین خاطر باعث می شود کنتراست تصویر بهتر و در نتیجه کیفیت تصویر نیز بالاتر برود. اما دوربینی که مگاپیکسل بیشتری دارد شفافیت تصویرش بیشتر می شود. اگر شما از محصولات اپل استفاده کرده باشین حتما اطلاع دارید که این شرکت تا چند سال تغییر آنچنانی در مگاپیکسل دوربین های آیفون نمی داد و فقط سایز سنسور را بیشتر می کرد. اما این در حالی است که شرکت سامسونگ هر سال مگاپیکسل گوشی های خود را افزایش می دهد. بنابراین ما در گوشی های آیفون کیفیت تصویر بالاتری داریم و در گوشی های سامسونگ شفافیت و رنگ های بهتر.

عدسی عینک فاقد پوشش nrc عدسی

حال که مفهوم کنتراست و شفافیت را فهمیدیم به سراغ عدسی عینک می آییم. وقتی ما می گوییم عدسی عینک از کنتراست بالایی برخوردار است این بدین معنی است که عدد آبه آن بالاتر است. میزان بالا و پایین بودن عدد آبه در عدسی به متریال عدسی، ایندکس عدسی و خلوص عدسی بستگی دارد. وقتی می گوییم شفافیت دید عدسی بیشتر است این بدین معنی است که نور بیشتری از خود عبور می دهد. میزان شفافیت در عدسی عینک بستگی به پوشش های عدسی دارد. 

برای مثال یک عدسی پلاستیک سفید با ایندکس 1.50 که هیچگونه پوششی ندارد، عدد آبه آن از تمام عدسی هایی که دارای پوشش (Coating) هستند بالاتر است. عدد آبه در عدسی Uncoated حدود 58 یا 59 می باشد. اما این عدسی به دلیل نداشتن پوشش نمی تواند نور زیادی از خود عبور دهد بنابراین میزان شفافیت آن کم است. برای جا افتادن مطلب به سراغ عدسی HC یا همان پوشش هاردکوتینگ (Hard Coating) می رویم. شفافیت دید عدسی HC ایندکس 1.50 به دلیل داشتن پوشش از عدسی پلاستیک سفید 1.50 بالاتر است اما کنتراست آن پایین تر است. به عبارتی عدد آبه آن پایین تر از عدسی پلاستیک سفید است. 

حال به بررسی عدسی می پردازیم که علاوه بر پوشش HC، دارای پوشش AR یا آنتی رفلکس می باشد. این عدسی به دلیل داشتن پوشش Anti reflex دارای شفافیت دید بیشتری نسبت به عدسی HC و عدسی پلاستیک سفید می باشد. توجه داشته باشید هرچه پوشش روی عدسی بیشتر شود، شفافیت بالا رفته و عدد آبه آن کاهش می یابد. در ایندکس 1.50 میزان کاهش 1 الی 3 واحد است و در ایندکس های بالاتر این کاهش ممکن است به 0.5 واحد نیز برسد.

با ذکر این مثال ها اکنون بهتر می توانیم در مورد پوشش NRC صحبت کنیم. عدسی عینک که پوشش NRC روی آن تعبیه شده، شفافیت دید بالاتری نسبت به عدسی HC داشته و جلوی بازتاب نور از روی عدسی را می گیرد. از این رو این عدسی مناسب افرادی است که جلوی دوربین فیلمبرداری در حال ضبط فیلم هستند.

شفافیت با کنتراست در عدسی رابطه عکس دارد.

در این میان شرکت هایی هستند که پوشش هایی را معرفی کرده اند که کاملا عکس پوشش NRC عمل می کند. به عبارتی دیگر پوشش AR آنها پر رنگ تر از سایر پوشش های AR دیگه است تا نور بیشتری وارد عدسی عینک شده و در نتیجه موجب بالا رفتن شفافیت دید گردد. از جمله پوشش های می توان به پوشش HVLL در عدسی های شرکت هویا ژاپن و به پوشش کریزال شرکت اسیلور فرانسه اشاره کرد.بعد از اعمال پوشش nrc روی عدسی عینک

سخن آخر

پوشش های عدسی عینک هیچگونه برتری نسبت به دیگری ندارند، این سبک زندگی یا لایف استایل افراد است که تعیین می کند چه عدسی با چه پوششی استفاده کنند. اگر شما بلاگر یا مجری تلویزیون هستید و می خواهید بازتاب نور محیط در دوربین مشخص نشود، مجموعه عینک ایرانیان عدسی عینک با پوشش NRC را به شما توصیه می کند. جهت خرید عدسی و سفارش ساخت عینک با بخش فروش عینک ایرانیان تماس حاصل نمایید.

نظرات بازدیدکنندگان