چشم پزشکی به کمک تشخیص بیماران قلبی آمد

چشم پزشکی به کمک تشخیص بیماران قلبی آمد

محققان دانشگاه لیدز در انگلیس دریافتند، تغییرات در رگ های خونی در شبکیه چشم می تواند نشانه ای از بروز حملات قلبی باشد. طبق مطالعاتی که در این داشنگاه صورت گرفت، با استفاده از ماشین لرنینگ و الگوریتم های هوش مصنوعی، در جهت خواندن خودکار اسکن های شبکیه چشم و تشخیص بیماران در معرض حملات قلبی استفاده گردید. در این روش از مجموعه ای از الگوریتم ها برای شناسایی الگوی داده ها و پیش بینی استفاده شد.  از یادگیری عمیق توسط هوش مصنوعی می توان جهت تجزیه و تحلیل اسکن شبکیه چشم و غربالگری منظم بیماران برای علائم بیمار های قلبی استفاده نمود.

دقت هوش مصنوعی در این مطالعه بین ۷۰ تا ۸۰ درصد است و می‌تواند به عنوان مکانیسمی برای تحقیقات قلبی عروقی استفاده شود.

در این تحقیق که بر روی بیش از 5000 بیمار صورت گرفت، سیستم هوش مصنوعی توانست داده های مربوط به اسکن شبکیه چشم بیمار و وضعیت قلبی بیمار را تجزیه تحلیل و ارتباط بین آسیب های بین شبکیه چشم و تغییرات در قلب بیمار را شناسایی کند. پس از این تحلیل، اندازه و کارایی پمپاژ خون در بطن چپ تخمین زده شد. مجموعه این اطلاعات به همراه اطلاعات شخصی و فردی بیماران، به پیشبینی حمله قلبی در 12 ماه آینده کمک خواهد کرد.

آزمایش‌های تشخیصی حمله قلبی بسیار پرهزینه و زمان‌گیر هستند.

این اطلاعات در ترکیب با اطلاعاتی از جمله سن و جنس، می‌تواند خطر حمله قلبی را طی ۱۲ ماه آینده پیش‌بینی کند. حمله قلبی یا آنفارکتوس میوکارد زمانی رخ می‌دهد که رگ یا رگ هایی از قلب مسدود شده و در نتیجه باعث کمبود اکسیژن در این عضو می شود. به گزارش سازمان جهانی بهداشت بیماری‌های قلبی یکی از مهمترین عامل مرگ و میر در سراسر جهان هستند.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20220125/AI-system-can-analyze-eye-scans-to-identify-patients-at-high-risk-of-heart-attack.aspx

Edited by Vahid Kashefian

نظرات بازدیدکنندگان