برای اولین بار در جهان یک ریزتراشه به چشم بیماری پیوند زده شد

برای اولین بار در جهان یک ریزتراشه به چشم بیماری پیوند زده شد

این عمل چشم پزشکی در بیمارستان مورفیلدز در شهر لندن انجام شد که طی آن ریزتراشه ای به عرض ۲ میلی متر در بخش زیرین شبکیه این زن قرار گرفت. پزشکان موفق شدند این ریزتراشه را در دریچه ای که از طریق عمل جراحی در زیر شبکیه چشم این فرد ایجاد شده بود، قرار دهند. در کنار این جراحی عینک طبی هوشمندی که حاوی یک دوربین متصل به یک کامپیوتر است، به کمر بیمار بسته می شود تا دیدن را برای وی امکان پذیر کند. این زن ۸۸ ساله به بیماری (دژنراسیون ماکولا) یا تخریب لکه زرد چشم مبتلا بوده و این چیپست کمک می کند تا این دسته از بیماران چشمی به بازیابی بینایی خود امیدوار باشند.

تخریب لکه زرد در افراد مسن وضعیتی پیشرونده داشته و در حال حاظر فاقد درمان است. حدود ۱۲٪ از افرادی که بالای ۸۰ سال هستند به این عارضه مبتلا می شوند. زمانی که چیپست در زیر شبکیه چشم بیمار کار گذاشته می شود، تصاویر توسط عینک دریافت و به کامپیوتر منتقل می شود. الگوریتم های AI این تصاویر را پردازش کرده و به عینک فرمان می دهند که روی چه چیزی تمرکز کنند. بعد از آن عینک این تصاویر را به عنوان پرتو مادون قرمز از طریق چشم به داخل تراشه پخش می کند و آن را به سیگنال الکتریکی قابل فهم توسط مغز تبدیل می کند. این سیگنال در مغز به شکل دید طبیعی در آمده و شخص می تواند ببیند.

ماهی مقیت که جراح شبکیه چشم در بیمارستان مورفیلدز است می گوید: این روش می تواند به بازیابی بینایی افراد مبتلا به دژنراسیون ماکولا کمک کرده امید به بازیابی دید آن ها را افزایش دهد. این ابتکار و مطالعات بالینی آن می تواند اطلاعاتی را برای تعیین پتانسیل این درمان را فراهم سازد.

در نوامبر سال گذشته مردی ساکن لندن در بیمارستان مورفیلدز صاحب چشم مصنوعی شد. این چشم مصنوعی توسط چاپگر سه بعدی ساخته شده بود.

نظرات بازدیدکنندگان