اعداد روی دسته عینک به چه معنا هستند؟

اعداد روی دسته عینک به چه معنا هستند؟

صفر تا صد مفهوم اعداد روی دسته عینک 

کسانی که این مقاله را می خوانند یا از قبل عینک داشته اند و در جستجوی اطلاعات بیشتر هستند یا به تازگی قصد خرید عینک طبی را دارند. در هر کدام از دسته های ذکر شده که باشید فرقی نداره احتمال زیاد عددها و یا اشکال روی سطح داخل دسته عینک را دیده اید. در صورتی که مثل من از قبل عینکی بودین و اطلاعاتی در مورد این اعداد نداشین این مقاله می تونه شما رو نسبت به انواع فریم عینک آگاه تر کنه و اگر به تازگی قصد خرید عینک طبی و یا عینک آفتابی رو دارین، این اعداد می تونه به انتخاب شما کمک کنه. پس از شما دعوت می کنیم تا انتها با ما همراه باشید.

ابعاد و اندازه فریم عینک

عینک را چگونه اندازه بگیریم؟

قبل از اینکه به توضیح اعداد روی دسته عینک بپردازیم، ابتدا باید بدانیم ابعاد و اندازه یک عینک را چگونه اندازه بگیریم؟ کدام اندازه برای انتخاب عینک معیار مهم تر و کلیدی تری هست؟

اندازه گیری عینک و اعداد روی دسته عینک زمانی برای ما اهمیت بیشتری پیدا می کنند که قصد خرید آنلاین عینک را داشته باشیم. سایز یک عینک، بر اساس اندازه گیری بخش های زیر بدست می آید:

  • عرض فریم
  • طول دسته عینک
  • اندازه پل عینک
  • عرض عدسی
  • ارتفاع عدسی

تمامی ابعاد و اندازه ها بر حسب میلی متر می باشند.

عرض عینک: عرض عینک یا عرض فریم که در شکل فوق با حرف c نمایش داده شده، عبارت است از فاصله دو لبه عینک یا عریض ترین بخش عینک. اندازه دسته عینک معمولا روی دسته عینک درج شده است. اندازه عینک در انتخاب فریم عینک نقش کلیدی ایفا می کند.

طول دسته عینک: اندازه دسته عینک را می توان از نقطه اتصال دسته به فریم عینک تا انتهای آن بدست آورد. در عکس بالا با حرف a مشخص شده است. برای اینکه اندازه دسته عینک را به دست بیاوریم ابتدا از محل اتصال پیچ، که دسته عینک را به فریم متصل کرده تا ابتدای خمیدگی دسته که بالای گوش قرار می گیرد را اندازه گیری کرده سپس از همان محل تا انتهای دسته را اندازه گیری می کنیم. با جمع این 2 مقدار اندازه دسته عینک به دست می آید.

اندازه پل عینک: عرض پل عینک یا اندازه پل عینک یکی از موارد مهم در خرید فریم عینک مخصوصا خرید آنلاین عینک می باشد. پل عینک جایی است که عدسی های عینک به هم متصل شده و عینک روی بینی قرار می گیرد. اندازه پل نقش مهمی در انتخاب عینک دارد، چون می تواند باعث شود عینک انتخابی به خوبی روی صورت شما بشیند یا فریم انتخابی برای صورت شما کوچک یا بزرگ باشد. همانطور که در عکس مشاهده می کنید اندازه پل عینک با حرف d نشان داده شده است. برای به دست آوردن عرض پل عینک کافی است کمترین اندازه بین سطوحی بینی را اندازه گیری کنیم. سطح بینی در واقع محلی است که عینک با دیواره بینی در تماس می باشد. اگر استخوان بینی نازکی دارید فریم عینک با اندازه روبینی 14 تا 16 میلی متر برای شما مناسب است. اگر استخوان بینی شما متوسط و بزرگ است فریم عینک با اندازه روبینی 17 تا 19 میلی متر برای شما مناسب است. 

عرض عدسی: میزان عرض عدسی یا عرض افقی عدسی عینک جهت هماهنگی و تطبیق هر چه بیشتر مکان مردمک با عدسی می باشد. جهت بدست آوردن این مقدار عریضترین اندازه عدسی را اندازه می گیریم. عرض عدسی فریم در شکل بالا با e نشان داده شده است. این مقدار اندازه چشم (eye size) نیز نامیده می شود.

ارتفاع عدسی: برای بدست آوردن اندازه ارتفاع عدسی، درازترین بخش عدسی عینک را باید اندازه گیری کنید. ارتفاع عینک بیشتر برای نسخه های پزشکی، عدسی های دو کانونی، عدسی دو دید یا عدسی های تدریجی کاربرد دارد.

پل عینک بیشترین تماس را با صورت کاربر دارد. از نظر طراحی، پل عینک باید به گونه ای باشد که فریم روی صورت کاربر سر نخورد و فرد احساس خوبی هنگام استفاده از عینک داشته باشد.

اعداد روی دسته عینک

حال که با روش اندازه گیری بخش های مختلف یک عینک آشنا شدیم، می توانیم به توضیح اعدادی که روی دسته عینک و یا گاها پشت پل عینک نوشته شده بپردازیم. در عکس زیر بخش های شماره گذاری شده 1 تا 6 را به ترتیب برای شما توضیح می دهیم. اعداد درج شده روی عینک به ما کمک خواهند کرد تا سایز عینک مطابق با صورت خود انتخاب کنیم. از سمت چپ عدد 1 نشان دهنده نام برند عینک است که به صورت کامل و یا اختصار (اگر نام طولانی باشد) نوشته شده است. بعد از آن شماره 2 نشان دهنده شماره مدل عینک است که جهت شناسایی مدل های یک برند، روی دسته عینک درج می شود. شماره 3 عرض عدسی یا اندازه افقی عدسی فریم می باشد. معمولا سایز عینک را با همین شماره می شناسند. برای مثال عینک زیر فریم طبی جورجیو ولنتی سایز 57 میلی متر می باشد. شماره 4 نیز طول دسته عینک می باشد که در این مدل 145 میلی متر می باشد. در بالا نحوه اندازه گیری طول دسته را ذکر کردیم. شماره 6 نیز رنگ فریم است که در برخی مدل ها بعد از اندازه دسته عینک درج می شود. 

 

در برخی از مدل ها ماننده شکل زیر عرض عدسی به همراه اندازه پل عینک در پشت پل عینک درج می شود.

اندازه پل عینک اندازه عرض عدسی فریم عینک

مجموعه عینک ایرانیان با داشتن هزاران مدل مختلف، از عینک های طبی آماده دادن بهترین مشاوره به شما عزیزان جهت انتخاب عینک دلخواه شما می باشد. جهت دریافت مشاوره بصورت حضوری به شعب عینک ایرانیان مراجعه فرمایید.

نظرات بازدیدکنندگان