راهنمای خرید عینک کودکان

راهنمای خرید عینک کودکان

یکی از چالش ها و دغدغه های والدین در طول زندگی، انتخاب عینک مناسب برای کودکان خود می باشد. سلامت چشم برای والدینی که فرزندانشان از ضعف بینایی یا تنبلی چشم رنج می برند از اهمیت بالایی برخوردار است لذا می بایست از عینک طبی استفاده کنند و در انتخاب فریم مناسب به همراه عدسی عینک استاندارد برای کودک، دقت و حساسیت زیادی به خرج دهند. مشاورین مجموعه عینک ایرانیان شما را به رعایت چند نکته مهم و حساس دعوت می کنند.

سایز مناسب عینک کودک دلبند شما چقدر باید باشد؟

جهت انتخاب عینک مناسب کودک، می بایست به سایز جمجه کودک دلبندتان دقت کنید. تصور برخی افراد این است که سایز و شکل جمجمه کودک با والدین خود تقریبا یکسان است، در صورتی که اینگونه نبوده و بسیار متفاوت هستند، لذا باید فریمی انتخاب کرد که منجر به سر خوردن از صورت کودک نشود. در اثر انتخاب عینک طبی کوچک، دید محدود تر شده و به شقیقه های کودک فشار وارد می شود که این اموضوع باعث ایجاد تجربه بد برای کودک می شود.

یکی از مواردی که باید به آن توجه زیادی مبذول داشت مربوط به طول پل بینی عینک انتخابی می باشد. طول پل بینی عینک باید به اندازه ای باشد که فریم به صورت کامل روی صورت فیت شده و دقیقا منطبق با قسمت بالایی بینی کودک شود. توجه داشته باشید که مژه های فرد مورد نظر هنگام پلک زدن با عدسی های عینک برخورد نداشته باشد.

پل عینک: بیشترین وزن عینک بر روی بینی قرار می گیرد. پس باید فریم عینک به شکلی طراحی شده باشد که وزن عینک به صورت دقیق روی صورت توزیع شده باشد. این امر مانع از سر خوردن عینک بر روی صورت کودک شما می شود. پل عینک کودک نه باید آنقدر بزرگ باشد که عینک روی صورت کودک سر بخورد و نه آنقدر کوچک باشد که باعث فشار در ناحیه بینی کودک گردد.

دسته عینک: در صورتی که طول دسته عینک برای صورت کودک مناسب باشد، فشاری بر روی شقیقه ها و پشت لاله گوش او نمی آورد. اگر طول دسته عینک خیلی زیاد باشد، ممکن است عینک از روی صورت کودت شما به پایین سر بخورد. و اگر این اندازه خیلی کوتاه باشد می تواند باعث برخورد عدسی عینک به چشم یا نزدیکی آن به چشم شود که در نتیجه امکان تار شدن دید در کودک را به همراه خواهد داشت.

برای اطلاعات بیشتر در مورد اندازه های فریم عینک، به  مقاله اطلاعات و اعداد داخل دسته عینک طبی یا آفتابی مراجعه نمایید.

نحوه قرار گیری عینک روی صورت و در واقع تنظیمات صحیح نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بسته به ویژگی های خاص فیزیکی و فعالیت های اجتماعی کودکان، نحوه تنظیم فریم عینک به ویژه تنظیم دماغه (پل عینک متفاوت است، در زیر نحوه تنظیم دماغه در هر یک از گروه های سنی کودکان را با هم بررسی می کنیم.

راهنمای خرید عینک کودکان

  • عینک مناسب برای نوزادان و کودکان نوپا: پل بینی نوزادان و کودکان نوپا بسیار کم عق می باشد، به طوری که تقریبا تخت به نظر می رسد. ولی همین ساختار کوچک و ظریف باید توانایی تحمل وزن عینک را داشته باشد. بنابراین برای نوزادان باید فریمی انتخاب شود که دقیقا با شکل بینی تناسب داشته باشد. از زمان نوزادی تا سن 3 سالگی ، پل بینی کودک به مرور رشد می کند به طوری که در سن 3 سالگی عمق بینی حدودا به 14 میلی متر خواهد رسید و با افزایش سن و رشد کودک این میزان بیشتر نیز خواهد شد. دماغه عینک چنانچه درست تنظیم شده باشد، وزن عینک به صورت مساوی در دو طرف بینی و بالای بینی کودک پخش خواهد شد و در نتیجه بر روی استخوان بینی فشار وارد نخواهد کرد و روی گونه های کودک نیز سنگینی نخواهد کرد. البته در عین حال توجه داشته باشید که عینک های آفتابی یا طبی-آفتابی باید به اندازه کافی بزرگ باشند تا بتوانند کل چشم و محیط پیرامون آن را پوشش بدهند و چشم را از پرتو فرابنفش در امان نگه دارند. علاوه بر این ارتفاع فریم انتخابی یعنی قسمتی از حدقه باید به اندازه ای بزرگ باشد که کودک بتواند یک سال از آن استفاده کند. چون چشم کودکان همانند دیگر بخش های بدنشان رشد سریع دارد و ظرف مدت یکسال ممکن است رشد قابل توجهی داشته باشد.

  • عینک مناسب برای بچه های سنین پیش از دبستان (3 سالگی تا 6 سالگی): کودکان در این سنین دوست دارند مستقل از والدینشان تصمیم گیری کنند و معمولا تصمیم گیری هایشان در زمینه انتخاب عینک صرفا بر اساس رنگ فریم است. بنابراین بهتر است چند رنگ محدود که مناسب شرایط کودک است به اون نشان دهیم. در کودکان سنین پیش از دبستان نیز تنظیم صحیح دماغه از اهمیت زیادی برخوردار است. یعنی در این گروه نیز باید وزن عینک به طور مساوی در دو سمت بینی و بالای بینی پخش شود. از آنجایی که عمق بینی کودک در این سن نسبت به نوزادان رشد بیشتری یافته، در نتیجه عینک بهتر روی بینی می نشیند. توجه داشته باشید که فریم انتخابی باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا کودک بتواند حداقل به مدت یکسال از آن استفاده کند. برای تضمین این مطلب، دقت کنید که عرض فریم از پهن ترین قسمت صورت بچه کمتر نباشد.

  • عینک مناسب برای کودکان سنین دبستان (7 سالگی تا 9 سالگی): در این سن معیار انتخاب بچه ها بیشتر گروه هم سالانشان هستند. بچه های سنین 7 تا 9 سال، دیگر رنگ هایی را که در سنین پیش از دبستان مورد علاقه شان بود را نمی پذیرند. به عنوان مثال دختر بچه ای که در سن 7 سالگی عینک طبی صورتی رنگ را انتخاب کرده ممکن است در سن 9 سالگی به هیچ عنوان حتی با اصرار والدینش نیز دیگر آن را نمی پذیرد. هر چه سن کودک بالاتر رود مورد تایید قرار گرفتن توسط هم سن و سالانشان و نیز کودکان بزرگتر از خودش برایش اهمیت بیشتری پیدا می کند. در این گروه سنی، کم کم نام های تجاری و تبلیغات نیز بر تصمیم گیری کودک تاثیر خواهد داشت.

  • عینک مناسب برای نوجوانان (10 تا 14 سالگی): اغلب نوجوانان ساختار چهره و نیز سیستم بینایی شان به طور کامل رشد کرده و طرز تفکر و نگرششان تا حدی مسیر خود را پیدا کرده است. مد، تبلیغات و الگو پذیری از نوجوانان بزرگتر، نام های تجاری خاص، هنرپیشه گان و خواننده های محبوب، عواملی هستند که بر گزینش نوجوانان تاثیر می گذارند. معمولا بینی نوجوانان تا اندازه ای تغییر شکل می دهد، که می توان با انتخاب فریم صحیح، شکل بینی نوجوانان را متناسب تر نشان داد. به عنوان مثال اگر دماغه فریم خیلی بلند باشد ممکن است بیتی دراز تر به نظر برسد. اگر دماغه فریم خیلی پایین قرار گرفته باشد، ممکن است بینی خیلی کوتاه به نظر برسد. و اگر دماغه فریم خیلی پایین قرار گرفته باشد، ممکن است بینی خیلی کوتاه به نظر برسد. اگر دماغه فریم پهن باشد، ممکن است بینی خیلی پهن تر از واقعیت نشان داده شود.

جنس مناسب برای عینک بچه گانه چیست؟

جهت حفظ ایمنی، راحت بودن کودکان و عدم ایجاد حساسیت ها تا سن 6 سال بهتر است از فریم های انعطاف پذیر و تا شونده پلاستیکی استفاده کنیم. فریم های فلزی ممکن است در اثر تحرک باعث خراشیدگی در پوست گردد. 

کودک در این سن (تا 6 سال) با نحوه برداشتم و گذاشت عینک روی صورت آشنا نیستند، بنابراین بهتر است از فریم های ژله ای که لولا پلاستیکی دارند استفاده گردد. برای کودکن بالای 6 سال بهتر است از فریم عینک طبی با متریال های استات، نایلون و یا پلی آمید استفاده گردد.

برای کودک خود از بند کش دار استفاده کنید

کودکان مدام در حال جنب و جوش، بازی و تحرک هستند. همین احتمال افتادن عینک از روی صورت کودک را افزایش می دهد، که می تواند در نتیجه آن فریم عینک شکسته یا تغییر شکل دهد. و یا دسته های عینک شکسته شده و یا لق شود. در حالت بد تر احتمال شکستن عدسی عینک زیاد است. این موارد خانواده را متحمل هزینه تعمیرات یا سفارش مجدد عینک می کند. توصیه عینک ایرانیان به والدین این است که برای جلوگیری از افتان عینک، از بند کش دار عینک کنند. 

دوام و استحکام عینک بچه گانه

سن کودک با دقت او در نگهداری عینک رابطه مستقیم دارد. هرچه سن کودک شما کمتر باشد، به همان میزان دقت اون در حفظ و نگهداری عینک کمتر می شود. بنابراین فریم های فلزی برای سنین پایین تر مناسب نبوده و می بایست از فریم های پلاستیکی برای انتخاب کودک استفاده شود. توصیه عینک ایرانیان برای جنس عینک مناسب کودک فریم های پلاستیکی با لولاهای پلاستیکی می باشد. این همان چیزی است که از آن با نام عینک ژله ای کودک یاد می شود. از مزایای عینک های ژله ای کود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وزن کمی دارند و کودک را اذیت نمی کنند.
  • تقریبا می توان گفت نشکن هستند و می توانید با خیال راحت آن را برای کودک خود تهیه کنید.
  • تنوع رنگ و مدل زیادی دارند و گاها با اشکال مختلف مانند قلب، حیوانات و یا ستاره نیز تولید می شوند که می تواند برای کودک جذابیت داشته باشد.
  • ارزان هستند.

راهنمای خرید عینک کودکان

قابلیت تعمیر فریم

عینک مخصوصا عینک های کودکان در معرض آسیب و خرابی قرار دارد. این آسیب می تواند از بابت عدسی عینک و یا فریم عینک کودک باشد. از فروشنده بخواهید تا توضیحاتی در مورد قطعات عینک مانند دسته، لولا و غیره بدهد و یا اگر آن مدل غیر قابل تعمیر بود فریمی شبیه آن موجود باشد. فریم های عینک بچه گانه مجموعه عینک ایرانیان دارای این ویژگی می باشند. مجموعه فروشگاه های عینک ایرانیان با ارائه محصولات بادوام، زیبا، مد روز به همراه برند تجاری خود با نام عینک گراتزیا (Gratzia)، این اطمینان خاطر را به شما عزیزان می دهد که محصولات دارای گارانتی بوده و از کیفیت بالایی برخوردار می باشند.

مشاورین عینک ایرانیان به افرادی که بعلت دوری راه تمایل به خرید از مراکز سطح کشور را دارند، توصیه می کند که از شعبات مجموعه عینک ایرانیان یا وب سایت مجموعه خرید خود را انجام دهند.

نظرات بازدیدکنندگان