ریزش اشک در زمستان، بد یا خوب؟

ریزش اشک در زمستان، بد یا خوب؟

دلیل اشک ریختن در سرما چیست؟

آبریزش چشم می تواند نشانه خوبی برای چشم شما باشد به همان اندازه هم اشک ریختن زیاد می تواند آزار دهنده باشد. اشک چشم می تواند همانند روغنکاری برای چشم شما عمل کند. اشک طبیعی که از غده اشکی تولید می شود، از 3 لایه تشکیل شده است که به سلامت قرنیه چشم کمک کرده و آسایش و راحتی را برای چشم فراهم میکند. غده اشکی مانند مخزن آب برای چشم عمل می کند که درست در بالای آن قرار گرفته است. رطوبت ایجاد شده توسط غده اشکی به صورت مداوم در حال تبخیر و جایگزینی است. وقتی که رطوبت چشم به دلایل مختلف کم می شود مغز سیگنالی به غده اشکی ارسال کرده تا اشک بیشتری تولید کند.

آیا ریزش اشک در زمستان بد است؟

بیشتر افراد زمانی که در برابر هوای سرد قرار می گیرند دچار ریزش اشک از چشمان می شوند. دلیل آن این است که هوای سرد، خود نوعی هوای خشک است و چشم در موقعیت خشک قرار می گیرد، بنابراین می تواند برای سلامت چشم مشکل ساز باشد. کمی به عقب برگشته و به آخرین باری که در مقابل وزش باد شدید و سرد بودید فکر کنید. قطعا اگر در مقابل وزش باد سرد و هوای سرد بوده اید، دچار ریزش اشک شده اید. این موضوع به این دلیل است که تمامی هوایی که در چشم شما دمیده می شود، به سرعت لایه اشکی چشم شما را خشک کرده و غده اشکی چشم شما را بیش از حد فعال می کند، در نتیجه چشمان شما خیس می شود. در واقع کم آبی در چشم باعث می شود تا چشم برای دید بهتر اشک تولید کند و چشمان فرد پر از اشک گردد. در شرایطی متفاوت خشکی هوای محیط سرپوشیده نیز ممکن است منجر به خشکی چشم و اشک ریختن در فرد گردد.

ریزش اشک در زمستان و هوای سرد

چگونه از خشکی چشم در هوای سرد جلوگیری کنیم؟

آبریزش چشم در هوای سرد طبیعی است، با این حال در صورتی که احساس ناراحتی می کنید چند راهکار ساده وجود دارد که به شما کمک خواهد کرد. در صورتی که در محیط سرپوشیده هستید و هوای آن خشک است می توانید از دستگاه های رطوبت ساز استفاده کنید. تا حد امکان از بیرون رفتن در هوای سرد و روزهایی که باد زیادی در حال وزش است، خودداری کنید. اگر چشمان ضعیف دارید حتما از عینک طبی و یا عینک آفتابی استفاده نمایید. عینک ها می توانند همانند یک گلخانه عمل کرده و هوای بین عدسی عینک و چشم ها را مرطوب نگه داشته و از خشکی چشم جلوگیری کنند. یکی دیگر از راهکارها استفاده از قطره اشک مصنوعی بدون موارد نگهدارنده می باشد.

اما اشک مصنوعی چیست؟ اشک مصنوعی یا Hypromellose، نوعی قطره استریل چشمی است که برای رفع خشکی چشم و حفظ رطوبت در آن استفاده شده و به نرم شدن سطح خارجی چشم کمک میکند.

اگر این راهکارها و اقدامات برای شما به اندازه کافی مفید نبود و چشم شما در هر شرایط آب و هوایی شروع به خارش و اشک ریختن می کند، ممکن است به بیماری خشکی چشم مبتلا شده باشید و باید به چشم پزشک یا اپتومتریست مراجعه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد Optometrist، پیشنهاد می کنیم مقاله اپتومتریست کیست را مطالعه فرمایید.

چه بخوریم که به خشکی چشم مبتلا نشویم؟

یکی از بهترین پیشگیری ها گنجاندن مواد غذایی دارای امگا 3 در برنامه غذایی می باشد. چیزی که در غذاهای دریایی نظیر برخی از انواع ماهی و صدف ها. انواع سبزیجات نیز حاوی مقادیری از امگا 3 هستند که می توانند برای سلامت بدن و چشمان ما مفید باشند. در آخر مصرف مقدار مناسبی از آب در طول روز می تواند در پیشگیری و کنترل خشکی چشم مفید باشد.

منبع:

https://www.hidoctor.ir

نظرات بازدیدکنندگان